BBN3402SATU2020: MINGGU9 TESIS BAB 1
Jangan lupa! Penulisan
Pengenalan 1.
Penulisan pengenalan haruslah ringkas dan padat. 2. Satu
perenggan sahaja. 3.
Jelaskan apa yang terdapat dalam bab ini. 4.
Huraian ringkas tentang kajian yang dilakukan. 5. Tidak
menyentuh tentang latar belakang kajian. 2 |
Don't forget! Introductory
Writing 1.
Introductory writing should be simple and compact. 2. One
paragraph only. 3. Explain
what is in this chapter. 4. A brief
description of the study. 5. Not
touching on the background of the study. 2 |
Jangan lupa! Penulisan
Latar Belakang Kajian/Sejarah/Asal Usul 1.
Sejarah/asal usul tentang kajian yang dijalankan. 2.
Rujukan yang menyokong pernyataan (minimum lima rujukan). 3.
Penanda wacana yang sesuai supaya lebih ke arah penulisan akademik. 4. Lebih
kurang dalam 3-5 halaman. 4 |
Don't forget! Writing
Background Study/History/Origin 1.
History/origin of the study carried out. 2.
References that support statements (minimum five referrals). 3. Suitable
discourse markers for more towards academic writing. 4.
Approximately 3-5 pages. 4 |
Jangan lupa! Penulisan Permasalahan Kajian 1. Jumlah perenggan mengikut jumlah
objektif kajian (minimum satu perenggan untuk satu objektif). Contoh,
perenggan satu terdiri daripada kajian yang mempunyai jurang penyelidikan.
Minimum dua atau tiga rujukan dan di akhir perenggan pelajar harus
mengaitkan dengan kajian yang dilakukan. 2. Permasalahan kajian boleh
merujuk bahan seperti akhbar (pernyataan menteri ataupun pakar), majalah
(Dewan Bahasa dan Pustaka), majalah berbentuk akademik, artikel dalam jurnal
berbentuk kajian, apa juga tulisan yag didokumentasikan dan buku
akademik. 3. Tidak boleh merujuk bahan
seperti majalah hiburan, pendapat sendiri, akhbar yang tiada kesahihan berita
dan apa jua pernyataan yang tidak didokumentasikan. 4. Penjelasan penyataan
masalah perlu jelas dan tepat. 5. Mengenal pasti jurang
dalam kajian. 6. Pernyataan masalah
seharusnya kenyataan yang menampakkan jurang penyelidikan serta
berkaitan dengan kajian yang akan dilakukan. 7. Rujukan pernyataan masalah
seharusnya daripada rujukan lima tahun kebelakang. 7 |
Don't forget! Writing Problems
Studies 1. The number of
paragraphs according to the total objectives of the study (minimum one
paragraph for one objective). For example, paragraph one consists of a study
that has a research gap. A minimum of two or three references and at the end
of the paragraph the student should associate with the study done. 2. Study
problems may refer to materials such as newspapers (ministerial statements or
experts), magazines (Dewan Bahasa dan Pustaka), academic magazines, articles
in journals in the form of studies, whatever the writings are documented and
academic books. 3. Not to
reference materials such as entertainment magazines, own opinions, newspapers
with no validity of news and any undocumented statements. 4. Clearing
of problem statements needs to be clear and accurate. 5. Identify
gaps in the study. 6. The
statement of problems should be statements that show the research gap and
relate to the studies to be done. 7. Referrals to
problem statements should be from the five-year referral background. 7 |
Jangan lupa! Penulisan
Persoalan Kajian 1. Persoalan
kajian ditulis dalam benuk poin. 2. Persoalan
kajian ditulis dalam bentuk soalan. 3. Letakkan tanda
soal di akhir ayat. 4. Jelas dan
tepat. 5. Bertitik tolak
daripada pernyataan masalah. 6. Berkait rapat
dengan objektif kajian. 7. Berkait rapat
dengan tajuk tesis. 9 |
Don't forget! Writing Questions
of Study 1. The question
of the study is written in the point thread. 2. The question
of the study is written in the form of questions. 3. Place the
question mark at the end of the sentence. 4. Clear and
accurate. 5. Dotted less
from the problem statement. 6. Closely
related to the objectives of the study. 7. Closely
related to the title of thesis. 9 |
Jangan lupa! Penulisan
Objektif Kajian 1. Berkait rapat
persoalan kajian. 2. Berkait rapat
dengan permasalahan kajian. 3. Berkait rapat
dengan tajuk tesis. 4. Menggunakan
domain pembelajaran Taksonomi Bloom (1956) sebagai perkataan pertama. 5. Memastikan
domain yang dipilih daripada senang kepada sukar (mengikut tahap Bloom). 6. Tidak boleh terlalu panjang sehingga mengelirukan. 10 |
Don't
forget! Writing
Objectives of the Study 1. Closely
related to the question of study. 2. Closely
related to the problem of study. 3. Closely
related to the title of thesis. 4. Using the
Bloom Taxonomic learning domain (1956) as the first word. 5. Keep the
domain selected from easy to difficult (according to Bloom level). 6. Should not be
too long until confusing. 10 |
Jangan lupa! Penulisan Kepentingan Kajian 1. Pilih kepentingan kajian yang
bersesuaian dengan kajian. 2. Pilih sama ada dalam bentuk poin
atau perenggan. 3. Jelaskan setiap kepentingan
dalam minimum 10 ayat. 4. Bahagian ini tidak memerlukan
rujukan. 5. Kepentingan kajian minimun tiga. 6. Kepentingan kajian maksimum
lima. 17 |
Don't forget! Writing the Importance of Study 1. Choose the importance of study
that suits the study. 2. Choose to write either in the
form of a point or paragraph. 3. Explain each importancet in a
minimum of 10 sentences. 4. This section does not require
reference. 5. Minimum of three importance of
study. 6. Maximum of five importance of
study.
17 |
Jangan lupa! Penulisan Batasan Kajian 1. Jelaskan batasan bagi setiap
satu. 2. Sertakan
justifikasi bagi setiap satu. 3. Batasan
pemilihan sampel (jika ada). 4. Batasan
pemilihan instrument (jika ada) 5. Batasan
pemilihan bahan (jika ada). 6. Batasan pemilihan teori (jika
ada). 18 |
Don't forget! Writing the Limitations of
Study 1. Explain the limitations for each
one. 2. Include justifications for each
one. 3. Limitation of sample selection
(if any). 4. Limitations of selection of
instruments (if any) 5. Limitation of selection of
materials (if any). 6. Limitation of theoretical
selection (if any). 18 |
Jangan lupa! Penulisan Definisi Operasional 1. Pilih frasa atau perkataan yang
berkait rapat dengan tajuk dan kajian. 2. Pemilihan definisi berkait rapat
dengan kajian walaupun tiada dalam tajuk tesis. 3. Jangan beri definisi perkataan
seperti kamus. 4. Rujukan tidak wajib dalam
bahagian ini. 19 |
Don't forget! Writing the Operational Definition 1. Select a phrase or word that is
closely related to the title and study. 2. The selection of definitions is
closely related to the study even though not in the thesis title. 3. Do not give definitions of words
as how it is in dictionary. 4. Reference is not mandatory in
this section. 19 |
Jangan lupa! Penulisan Organisasi Kajian 1. Penulisan organisasi kajian
tidak boleh sama dengan pengenalan bab. 2. Jelaskan dengan tepat dan
terperinci. 3. Susunan
organisasi seharusnya boleh difahami dengan mudah. 4. Setiap bab dalam perenggan yang
baharu. 20 |
Don't forget! Writing the Study Organization 1. The study organization writing
cannot be the same as the introduction of a chapter. 2. Explain accurately and in
detail. 3. Organisational arrangements
should be easily understood. 4. Write each chapter in a new
paragraph. 20 |
Jangan lupa! Penulisan
Kesimpulan 1. Simpulkan
bab ini dengan menggunakan ayat yang berbeza dengan pengenalan bab. 2. Tidak boleh
meniru ayat dalam bahagian pengenalan. 3. Bahagian
ini perlu dikupas dengan ringkas. 4. Di akhir
ayat perlu disertakan apa yang terkandung dalam bab seterusnya. 21 |
Don't forget! Writing the Conclusion 1. Summarize this chapter using
sentences that are different from the ones used in the introduction of
chapters. 2. Cannot imitate sentences in the
identification section. 3. This section needs to be written
briefly. 4. At the end of the sentence
should be included the contents found in the next chapter. 21 |
Normaliza Abd Rahim. (2019). Jom Tulis Tesis. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia
Comments
Post a Comment